söndag 30 september 2012

om foton och minnena de tillsammans håller vid liv



Jag har drömt två nätter i rad att min hårddisk har gått sönder. Det är helt fruktansvärt att sånt kan hända, så nu har jag ett budskap till er alla: Spara inte era bilder på endast datorn, det är en tidsfråga innan den går sönder. Spara de inte på endast en extern hårddisk. Den kan brinna upp, tappas i golvet, bli dränkt av ett mjölkglas, eller bara sluta fungera. Spara dom på minst två. Lägg över bilderna en gång varannan månad till hårdiskarna, eller en gång varje år, vad som helst!! Men att en hårddisk går sönder och bilder från semestrar med familjen, fjortistider med vänner, kalas, nyårsfiranden, fester, högtider, försvinner, det får liksom inte hända. Bilder som försvinner till intet, och därmed kanske även minnena som fotona hållit vid liv. Får ont i magen bara av att tänka på det. Lite som jag får ont i magen varje gång jag ser våra skolådor i förrådet fulla med bilder från 1994-2005 som ingen tittar på. Men dom finns ju trots allt fortfarande kvar. Så ja. Tips om ni vill vara säkra! Lita inte på era hårddiskar. Min gick sönder en gång, bara sådär, men jag kunde som tur var betala 800 för att få tillbaka allt. Sen är så klart en extern tusen gånger bättre än bara datorn. Det har ju funkat för miljontals människor att ha det så. Sen kan ju hus brinna upp på grund av att man glömde bort att stänga av plattången..  och det finns det ju bankvalv samt ställen på internet där man kan lagra bilder. Men så långt tänkte jag inte gå.

/Frida

1 kommentar: