måndag 17 januari 2011

Jag drömde en gång och den drömmen såg ut såhär


Jag och den här hunden väckte dig med sång och presenter, men ingen tårta eftersom du inte gillar det. Affären jag var på dagen innan hade nämligen inte din favorit Ben & Jerry, vilket är en chokladig glass och absolut inte Cookie Dough, så istället fick du den där muffinsen,  från bakeriet några gator bort. Och hunden hade jag lånat av en kompis, eftersom det är lättare att vakna om man ser någonting sådär sött. Hatten hade vi valt ut kvällen innan, och hunden var mycket bestämt över att den skulle sitta just sådär

Och du såg såhär glad och förvånad ut när du såg oss
Jag och hunden fortsatte att sjunga och sen tog vi fram några paket 


Inuti ett av paketen låg en ring som liknade den här, eller nej, det låg två stycken. En till dig och en till mig, eftersom vårt bästis-halsband har blivit lite missfärgat 


Efter det klädde vi på oss, i ditt fönster hängde det kläder som jag hängt dit och vi skulle välja det allra finaste 


Sen gick vi ut och gick, och mötte dessa, och vi tänkte att idag är en fin dag 


Thea och Josefin gömde sig i en gränd för att överraska dig, vi satt på marken och log, kände solens strålar träffa oss och den smekte våran vinterbleka hud, och vi var såhär glada över att få vara tillsammans igen 


Våra cigaretter såg ut såhär dagen till ära och till och med du rökte en, vem skulle kunna motstå så där fina? 


När vi gick hem såg himlen ut såhär 


Och väl hemma, och hemma var såklart världens finaste och charmigaste hus, där hade vi dukat upp till middag och dina närmsta vänner och fina pojkar fanns på plats 



Här är du och jag efter maten 


Livet snurrade och vi levde för sekunden 


Dessutom pussades vi ganska mycket 








Emellanåt gick vi ut och rökte 


In på småtimmarna gick vi ned till sjön, för natten var fortfarande ljummen och om man frös fanns det mer vin att dricka och famnar att omfamnas av 


Här somnade vi, men vi somnade först efter att vi legat och pratat om alla händelser under kvällen - som vem som dansade galnast och vad någon hade sagt som var så roligt. Vi skulle inte ens minnas skämtet, bara att alla hade gapskrattat och inte kunnat sluta. Vi skulle inte vilja somna för vi ville aldrig att kvällen skulle ta slut, men tillslut somnade vi av trötthet. 



Min bästa vän fyller sjutton år idag och jag kan inte fira henne, det är 10 timmars skillnad för vi är på två helt olika sidor på jordklotet. Jag funderar på vad jag ska skriva, det är svårt att formulera sig rätt när man vill, det känns som att jag tappar bort mina ord, för hur ska jag kunna förklara henne? 
Hon är duktig på nästan allt i skolan, på alla sporter hon hållit på med (vilket är en hel del, hon brukade skriva upp alla på sin presentation på zonline) men hon skulle ha behövt ta några lektioner i HK, att laga mat är faktiskt inte hennes starka sida - men ändå har hon funnits på plats så många torsdagar i det röda huset (mitt hus) när jag har haft matlagningsdag. Frida har hjälpt mig med oändligt mycket saker den tiden vi har hunnit vara vänner, och inte bara mig, utan alla. Hon är en sån där som försöker hitta tid till alla, men därför lätt glömmer bort sig själv, för hon är den som alla känner att dom kan ringa till när dom behöver prata. Jag har ringt till henne oräkneligt många gånger, delat samma säng som henne och tänkt samma tankar. På fredagarna brukar vi ibland träffas i 5 minuter när vi har rast och jag följer henne till sitt skåp och sen säger hejdå, bara för att vi tycker om att träffas och gå runt och förtälja vad som hänt sen sist. Och jag brukar alltid följa med hem till henne och äta middagar på fredagar efter att vi gått på stan eller suttit på ett café, och sen åker vi på fest. Där brukar vi alltid gå iväg och prata en stund, ibland så skrattar vi och ibland hatar vi alla andra, fast aldrig varandra. Vi har dansat och kramat om varandra och gett varandra en puss och sen fortsatt på varsitt håll. Vi är inte såna som behöver bekräftelse hela tiden, vi har varit vänner så pass länge att det är en självklarhet för oss båda. 
Jag har spenderat så himla många timmar tillsammans med henne i sitt rum, tittandes på tv eller bara legat i hennes säng. Eftersom hennes hus är så kallt brukar jag alltid gå och lägga mig under hennes täcke så fort jag kommit innanför dörren. Hon brukar agera extra mamma och ta hand om mig när jag inte riktigt kan ta hand om mig själv, hon har berättat för mig hur bra jag är när jag glömt bort vem jag är, hon har låtit mig få höra allt hon har på hjärtat och läst upp texter från hennes dagbok som hon skrev när hon var yngre och anförtrott det mesta för mig. 
Jag vet inte riktigt hur det gick till när vi blev så himla nära, när det var, men jag kan inte tänka mig att inte vara det, jag vet inte hur något sådant ser ut. Jag vet inte hur jag skulle fungera utan henne, eftersom hon är den jag alltid vill prata med när det har hänt något och den jag alltid kan berätta allt skitprat för eftersom jag litar på henne, kanske den enda jag litar så mycket på, och.. hon vet nog allt om mig. 




GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN
jag hoppas att du får en fin dag. Att du får många kramar, fina presenter, god mat och din Ben & Jerry (eftersom du bara fick en muffins av mig) och jag hoppas du kan somna nöjd. Glad. Jag hoppas att det finns några som uppvaktar dig. Du vet att jag skulle varit där om jag kunde. Delat säng, ätit tårta, kramats lite och pratat om allt och ingenting. 

Du är bäst

/Clara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar